Bonami slaví 8 let. A ze startupu se pořádně rozrostlo. Ale ze svých základních myšlenek, jako je otevřenost, kreativita a důraz na kvalitu neslevilo. Naopak. Tyto hodnoty se snaží neustále rozvíjet.
Nejen na to, jakým největším výzvám za poslední rok čelil a proč je stále důležitější zaměřovat se na propojování online a offline světa, odpovídal v následujícím rozhovoru CEO Bonami Pavel Vopařil.
Pavel: Žít to tak. Svět kolem a trh se rychle mění. Pokud chce firma přežít, musí se přizpůsobit. A to například tím, že se bude neustále učit nové věci, nabírat jiný profil lidí a měnit strukturu. Je ale důležité a skvělé, když základní principy zůstávají stejné. A to se, myslím, Bonami daří velmi dobře. Snad i díky tomu dokázalo překonat rizikové etapy růstu či dvě změny na pozici CEO.
Pavel: Z mnoha důvodů. Za prvé to ukazuje na vzájemnou důvěru mezi mnou a mým týmem. Věřím, že potenciálně citlivé informace nepustí dále. Kolegové zároveň vědí, že jim budu říkat věci tak, jak jsou.
Za druhé to umožňuje týmu porozumět, jak se jejich práce promítá do finančních výsledků firmy a celkového úspěchu. Být finančně úspěšný je na konci dne objektivním kritériem toho, jak jsou zákazníci spokojení a tím pádem i jak dobře svou práci odvádíme. Firmě i všem lidem v ní to pak dodává větší jistotu.
A za třetí - lidé ve firmě stejně většinou vědí či přinejmenším tuší, tudíž mi skrývání přijde vlastně zbytečné a hloupé.
Pavel: Ohledně sortimentu vidíme jasně se zvyšující poptávku po udržitelných produktech, což je jednoznačně směr, jakým se chceme ubírat. Také v logistice se učíme najít balanc mezi udržitelností a zákaznickou spokojeností.
Uvedu na příkladu balení a přepravy zrcadel. Právě v tomto případě se snažíme najít rovnováhu mezi tím, jak na balení využít co možná nejméně materiálu, tedy co nejudržitelněji, ale zároveň i zaručit, aby zákazníkovi dorazila v perfektním stavu.
Pavel: Ano, ale paradoxně to urychlilo naši expanzi do fyzického světa. Ukázalo se, že rozdíly mezi online a offline světem se stírají. Tradiční hráči musí masivně investovat do technologií a naopak hráči v oblasti e-commerce se musí naučit fungovat v offline světě. Komu se podaří oba světy lépe propojit, vyhraje.
V Bonami jsme proto loni otevřeli šest kamenných prodejen a ve třech zemích jsme spustili vlastní dopravu s dodatečnými službami. Zkrátka se snažíme naučit, jak nabídnout zákazníkovi to nejlepší z obou světů.
Pavel: Jednoznačně. Vidíme obecně velký přesun maloobchodu do online prostoru - nábytek v tom není výjimka. Je pravda, že náš segment je v tomto ohledu na začátku, ale trend je jednoznačný, což dokazuje i růst Bonami. A jak říkáš, je to výzva. Je ale úkol nás, retailerů, abychom to zákazníky naučili.
V Bonami proto například garantujeme 365 dní na vrácení zboží bez udání důvodu, otevíráme prodejny, aby si mohl zákazník přijít osahat pohovku či koberec, a hledáme další způsoby, jak postupně bourat bariéry pro online nákup nábytku.
Pavel: Ano, Bonami bude stát v budoucnu na dvou strategických nohách – na prodeji produktů a na tvorbě obsahu, který bude bavit, inspirovat a pomáhat. V uplynulém roce jsme se snažili vylepšit sortiment, v dalších letech se chceme více zaměřovat na tvorbu obsahu napříč nejrůznějšími platformami.
Pavel: Zjednodušeně jako rozhovor s erudovaným prodejcem v kamenném obchodě, ale bez tlaku, že musíš koupit. Chceme zákazníkům stručně vysvětlit, jaké jsou možnosti, materiály, cenové a kvalitativní úrovně, či na co si během rozhodování dát pozor a co naopak nepodcenit.
V prodejnách by proto měli mít zákazníci například možnost prohlédnout si všechny vzorky materiálů u pohovek či povlečení. Zkrátka chceme nabídnout zákazníkovi co nejvíce informací pro dobré rozhodnutí, protože věříme, že právě takový servis buduje dlouhodobou spokojenost.
Pavel: Hodně se o tom mluví, některé firmy do této technologie investují a myslím, že to může být řešení, jak výrazně pomoci zákazníkům s online výběrem. Uvidíme, jak rychle a kam se využití virtuální reality vyvine.
Pavel: Jmenoval bych dvě. Nejprve udržení dosavadní silné a skvělé kultury v Bonami. Nejenže se za poslední rok a půl vyměnil CEO, ale firma i výrazně vyrostla a nabrala mnoho nových lidí s velmi rozdílným backgroudem. Současně s tím vybudovala novou "fyzickou" část byznysu a větší část roku se lidé neviděli jinak, než přes Google Meets.
Každá tato okolnost je sama o sobě složitá pro kulturu každé firmy. Obzvlášť, pokud se toto vše stane v pouhém jednom roce, jako se to loni událo v Bonami.
Druhou výzvou bylo definovat novou propozici pro naše zákazníky, abychom obstáli ve stále silnější konkurenci a aby se k nám lidé vraceli. Obojí je klíčové pro to, aby Bonami dlouhodobě přežilo. Věřím, že se nám to podaří.
Pavel: Když se na začátku minulého roku začínala na trhu projevovat nervozita z pandemie Covidu a prodeje nám začaly klesat, hodně jsem zvažoval, zda nezastavit veškeré investice do doby, než bude situace příznivější.
Naštěstí jsem se společně se svým týmem rozhodl, že investujeme nejen do razantního zlepšení sortimentu a do otevření šesti vlastních prodejen, ale i do Bonami Kurýra ve třech zemích a do zdvojnásobení skladu a skladových zásob, aby naši zákazníci obdrželi své objednávky co nejdříve a s ještě lepším servisem. Toto rozhodnutí chtělo sice hodně odvahy a peněz, ale Bonami se bohatě vyplatilo.
A nejpoučnější? Jak moc důležitá je silná firemní kultura a super tým lidí kolem, protože potom jde vše snáz a rychleji.
Pavel: Mám rád jednoduchost, v životě, v byznysu i ve stylu bydlení. Proto mám většinu vybavení svého domu z Bonami ve scandi stylu, přičemž několik designových kusů nábytku s vhodnými doplňky mi pomohla vybrat naše designérka.